Log på facebook Kontakt Pressemeddelelser og medier Samarbejdspartnere Service og reklamation Om DC
Viser 1-1 af 1


Sæt den højt
”Sæt den højt”, råbte en far til sin søn under en fodboldkamp, hvor der skulle sparkes frispark. Bolden skulle placeres med følelse, og det skulle se godt ud, argumenterede faderen. Bolden røg over mål, og det så ikke elegant ud. Idéen var god, men udførelsen kiksede. Den samme situation har gjort sig gældende for bycyklerne i Københavns og Frederiksberg Kommuner.

Man fik en god idé: Gode, solide kvalitetscykler til brug for turister og besøgende for en dag, hvor man ved hjælp af en skærm kan navigere nemt og bekvemt. Cyklerne kan endda bookes elektronisk, således at cyklen står klar til den pågældende person og ingen anden, og cyklen kan afleveres ved adskillige stationer rundt om i hovedstaden. Konceptet indeholder mange gode aspekter: Hjælp til at løse trængselsproblematikken, et fleksibelt redskab til brugeren, der ikke skal bekymre sig om metro-, togeller busplaner, og Danmarks hovedstad på verdenskortet som markedsfører af en miljørigtig og cykelglad nation. Så langt så godt, men konceptet har vist sig sværere gennemførligt end forventet. Problemerne kan sammenfattes i 3 ord: Teknik, økonomi og politik. Der skulle fra begyndelsen have været leveret 1.860 cykler, men til at begynde med blev kun ca. en fjerdel af cyklerne leveret. Cyklerne er teknisk komplicerede og derfor også meget bekostelige i et projekt, der har vist sig at være svært gennemskueligt i forhold til økonomien bag. Og her kommer det tredje ord ”politik” i spil, for hvad og hvordan må kommunerne støtte projekter, der har karakter af konkurrence med privat virksomhed? Nu er det jo nemt at score billige point ved at være bagklog, for alle og enhver kan sige ”hvad sagde jeg”, når noget ikke er gået efter planen. Næh, det er bedre at være konstruktiv og stille sig til rådighed i forhold til det, der trods alt kan lykkes. Danmark kunne uden tvivl være foregangsnation på et bycykelkoncept, hvor den etablerede cykelbranche er involveret i alt fra eventuel udvikling af cyklen (måske en helt konventionel, godt gennemprøvet model kunne bruges), til levering, servicering og reparation. Vi stiller os hjertens gerne til rådighed som branche i alle situationer, der kan udbrede cyklismen og brugen af cyklen, for naturligvis vil vi gerne være med til at sætte overliggeren højt og samtidig ramme målet.

Skrevet 17/5-2017 kl 13.04